Informace o literatuře

Shopping towns USA: The planning of shopping
Autor Victor Gruen, Larry Smith
9. semestr
Strany 288
Vydavatel
Reinhold, New York 1960
Popis
Nejvýznamnějším předchůdcem a pozorovatelem shopping mallů už od jejich začátků je bezpochyby rakousko-americký architekt Victor Gruen, který je vnímal a navrhoval jako organizovanou záchranu přehuštěných amerických obchodních slumů, jako jeden cluster (chumáč) bez parazitujících komerčních staveb a stavbiček, jako solitéry umístěné daleko za městem a přístupné novými rychlostními komunikacemi.Victor Gruen podává základní principy navrhování obchodních center a dělí je na oddělené sféry (sféra přístupu, parkování, činností obsluhy, prodeje, sféru pro procházku a relaxaci). Ve stejném měřítku si představoval i superbloky administrativních nebo zdravotních center.Podle Victora Gruena obchodní centra měla naplnit u roztahujících se předměstí velkou neuspokojenou potřebu po krystalizačním bodu, vtáhnout do sebe všechny paraziticky se rozprostírající provozy a funkce, a provést tak generální úklid příměstské krajiny, které by se tím vrátil přírodní charakter.Fasády nákupních středisek měly být zcela oproštěné od reklamních nápisů a komerčních billboardů. To však brzy podryla komerční praxe spolu s vlivem Roberta Venturiho, jehož architektura šedesátých a sedmdesátých let se zakládala především na elementech praporů, písmen a reklam.

Předměty, k nimž je tato kniha doporučena